Indeks Glikemiczny (IG)


Witajcie! 

Jakiś czas temu pisząc posta zatytułowanego „Te kilka centrów mniej” wspomniałam też o indeksie glikemicznym, obiecując Wam tym samym powrót do tematu w celu jego bardziej szczegółowego omówienia.  Zatem jak już się zdradziłam, dzisiaj będzie właśnie o nim…



Za każdym razem kiedy natrafiam na IG, zarówno w rozmowie, jak i w różnego typu artykułach, publikacjach przypomina mi się moja dawna znajoma Jolka, dzięki, której po raz pierwszy zetknęłam się z tym pojęciem, a co więcej dzięki której spożyłam przepysznego naleśnika zrobionego z mąki żytniej. Na początku nie chciałam uwierzyć, ze średniej wielkości porcja naleśnika, który został przyrządzony dla odmiany z mąki żytniej ma tylko 1,5 WW, dotychczas spotykałam się z takim o zawartości węglowodanów co najmniej 3 WW. Mimo wszystko postanowiłam  posłuchać młodszej stażem jeśli chodzi o cukrzycę koleżanki i przyjąć jej informację za prawdziwe. Moje niedowierzanie jak się później okazało było bez postawne. Naleśnik z mąki żytniej miał rzeczywiście 1,5 WW, a mój cukier po jego spożyciu był niemalże idealny. Mimo jej ciekawego wykładu na temat indeksu glikemicznego, nie postanowiłam jednak przejść na polecaną przez nią dietę opartą o niski IG. Brakowało mi czasu i chęci, aby przechodzić przez kolejny eksperyment żywieniowy w moim życiu, ale bardzo miło wspominam tamto doświadczenie J Dzisiaj z racji tego, że zwracam uwagę na to co spożywam, biorę też pod uwagę wartość IG w pożywieniu. Jak doskonale wiemy indeks glikemiczny został pierwotnie opracowany, by pomóc nam diabetykom zarządzać swoim poziomem cukru we krwi. Zatem mówiąc krótko IG, mierzy jak szybko i do jakiego poziomu żywność zawierająca węglowodany podnosi nam poziom glukozy we krwi. Im jest on niższy tym niższy jest nasz poziom cukru we krwi. Skala IG wynosi od 1 do 100, gdzie IG powyżej 70 uważa się za wysoki, 56-69 umiarkowany, poniżej 55 uważa się za niski.


Jak podejść do IG podczas treningu:

- przed treningiem najlepiej spożyć węglowodany o niskim poziomie IG (zapewniamy sobie odpowiednią energię na intensywną pracę)

- podczas treningu nasz organizm najlepiej przyswaja węglowodany o wysokim bądź średnim IG (łatwe trawienie, które dostarczy nam szybko energii)

- po treningu sięgamy po produkty o wysokim IG, bo jest szybko i łatwo trawiona, co zapewni nam odpowiednią regenerację organizmu, i pamiętajmy tutaj też o oknie anabolicznym, o którym również już wspominałam.

Pamiętajcie też zawsze, aby podczas treningu mieć na uwadze swój poziom glukozy, zwłaszcza na początku swojej przygody ze sportem, zalecam kontrole przed, w trakcie i po treningu. Z czasem na tyle poznacie swój organizm, że będziecie mogli to ograniczyć do 2 pomiarów (przed i po treningu).  Tabelę IG znajdziecie poniżej wpisu. 


Życzę Wam jak zawsze słodkiego powodzenia!!!!
Pozdrawiam, Ania :)



zdjęcie nagłówek - źródło: https://www.pinterest.com/
tabela ig - źródło: http://beautybook.pl/

Komentarze

Popularne posty