12.10.2017

Saunowanie.

Witajcie,
O saunie słyszał zapewne każdy. Niestety mimo to, tak naprawdę nie każdy z niej korzysta, choć ma takie możliwości. Korzyści płynące z korzystania z sauny nie ograniczają się tylko do oczyszczenia organizmu. Sauna ma ich znacznie więcej i tak naprawdę korzyści te dotykają całego naszego ciała. Ja do sauny przekonałam się stosunkowo niedawno. Mam nadzieje, że uda mi się niebawem wypracować w planie tygodnia czas na systematyczne sesje w saunie. W końcu istnieje wiele miejsc, siłowni, gdzie po treningu można od razu skorzystać z sauny i tym samym zaoszczędzić czas na ewentualne dojazdy. Mam to szczęście, że moja siłownia dysponuje tego typu rozwiązaniem. Dzisiaj zatem o korzyściach, ale i nie tylko, płynących z uczęszczania do sauny…


Zacznę od małej ciekawostki, czy wiecie, że w Finlandii w prawie każdym domu jest sauna? Większość z nas może sobie tylko wyobrazić taki luksus w postaci sauny we własnym M. Praktykowanie sauny sięga kilku stuleci. Współcześnie najbardziej popularne są: sauna sucha i mokra oraz mniej spotykana sauna na podczerwień. Każda z nich ma swoich zwolenników i przeciwników, którzy kierują się tak naprawdę zazwyczaj własnymi gustami i przyzwyczajeniami. O gustach trudno dyskutować, ale o różnicach i owszem. Zatem w saunie suchej panuje najwyższa temperatura 60-90 st. i niska wilgotność 10-15%. Natomiast sauna mokra oraz parowa charakteryzuję się znacznie większą wilgotnością powietrza, oraz niższą temperaturą. Obie mają podobny wpływ na organizm.

Na zupełnie innych zasadach działa natomiast sauna nad podczerwień, gdzie elementem aktywnym jest właśnie podczerwień, która penetruje w głąb naszego ciała nawet na 10 cm. W saunie suchej, czy mokrej, gdy ogrzewamy nasze ciało i chcemy mieć z tego korzyści, najpierw ciepło musi pokonać naszą warstwę ochronną jaką jest tłuszcz. W saunie na podczerwień od razu ciepło dostaje się do naszych narządów wewnętrznych, obejmując również kości i zęby. Poza tym panuje w niej niższa temperatura i wilgotność, co stanowi mniejsze obciążenie dla ciała.

Czas przejść zatem do tego co najlepszego w saunie, a zatem do cennych korzyści jakie daje:
  • zmniejsza ilość chorób serca oraz zgonów,
  • przedłuża życie,
  • chroni przed stresem, wzmacnia odporność, pobudza metabolizm,
  • usuwa toksyny i metale ciężkich przez skórę, 
  • ma działanie przeciwnowotworowe, wspiera chemioterapię,
  • powoduje większe wydzielanie białych krwinek, mniejsze ryzyko zapadalności na grypę,  przeziębienia,
  • poprawia wrażliwość na insulinę, zmniejsza poziom cukru we krwi,
  • wspiera pracę nadnerczy,
  • a korzystne działanie na skórę, gdyż przyspiesza wymianę komórek, usuwa bakterie,
  • korzystnie wpływa na pracę mózgu, chroni przed demencją, poprawia nastrój, zwiększa poziom prolaktyny, poprawia koncentrację i uwagę,
  • zapobiega utracie mięśni, wspierając anabolizm, 
  • zmniejsza zużycie glikogenu poprzez lepszy dopływ krwi do mięśni,
  • redukuje ilość mleczanów, które mogą przyczyniać się do zmęczenia mięśni podczas i w trakcie treningu,
  • zwiększa ilość czerwonych krwinek,
  • ma działanie przeciwbólowe oraz opóźnia czas zmęczenia podczas wysiłku,
  • poprawia pracę serca,

Jak widać korzyści płynących z systematycznego odwiedzania sauny jest bardzo dużo. Zarówno dla osoby systematycznie uprawiającej sport, jak i tych mniej aktywnych. Istnieją też przeciwwskazania o których nie można zapominać. Należą do nich: nadciśnienie, gorączka, biegunki, zaparcia, odwodnienie, menstruacja, ciąża, czy spożywanie alkoholu. Łączenie treningu z sauną zwiększa efekty hipertrofii związanej z treningiem. Dodatkowo podnosi hormon wzrostu i hamuje katabolizm. W tym momencie należy jednak pamiętać o odpowiednim nawadnianiu podczas treningu. Sauna po bardzo długich treningach wytrzymałościowych, np. maratonie nie jest wskazana, ale po 2 dniach jest jak najbardziej zalecana. Myślę, że 2-3 sesje w tygodniu po 30 minut są jak najbardziej do zaliczenia. Dodatkowym atutem jest łączenie sauny z wchodzeniem pod zimny prysznic lub do zimnego zbiornika z wodą w trakcie oraz po sesji. Zwiększa się tętno, oczyszczanie. Życzę przyjemnego relaksu :)

2 komentarze :

  1. Świetny wpis! Sama żałuję, że w Polsce ludzie tak rzadko korzystają z sauny choć ma tyle właściwości zdrowotnych. Oczywiście wiem, że nie jest przeznaczona dla każdego jednak warto, aby każdy choć raz spróbował. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Podzielam;) Dziękuje za odwiedziny i wpis!!Pozdrawiam;)

    OdpowiedzUsuń