11.01.2018

Pozytywy biegania.

Witajcie,
Za oknem pogoda przypomina bardziej późną jesień niż zimę. Szkoda, bo bieganie w mrozie i promiennym słońcu jest czystą przyjemnością. Przekonałam się o tym w ostatni poniedziałek, kiedy miałam tę radość zażyć i jednego i drugiego. Trening w takich okolicznościach nad Maltą jest dodatkowo bogatszy o piękno płynące z zimowej aury. Myślę, że nie tylko nad Maltą można się o tym przekonać, bo w końcu miejsc do biegania jest wiele i nie bez powodu są naszymi ulubionymi. Przecież  w samym bieganiu nie chodzi tylko i wyłącznie o bieganie. Zwłaszcza jeżeli planuje się dłuższą przygodę z tą dyscypliną. Dzisiaj zatem przypominam o plusach płynących z treningu biegowego…


O bieganiu, jego korzyściach pisałam już niejednokrotnie. Mam tym samym nadzieję, że biegowe tematy nie robią się dla Was nudne, a wręcz przeciwnie macie coraz większą chęć spróbować, czy pokonywać większe dystanse. Ubiegły rok mogę powiedzieć, że pod względem sportowym był dla mnie udany. Mimo spadku formy udało mi się zdobyć Koronę Polskich Półmaratonów. Medalem oczywiście się chwalę, bo jest czym. Półmaratonów było 5 i każdy z nich na swój sposób był dla mnie wyzwaniem. Jedne oczywiście były lekkie i przyjemne, jak np. w Poznaniu, a inne bardzo trudne jak ten w Krakowie. W Krakowie robiłam ostatnią połówkę w 2017 roku i to właśnie tam każdy kilometr po przekroczeniu 8 kilometra był jedną wielką męczarnią. Wydawało mi się, że w Krakowie jako, że biegłam ostatni półmaraton, będzie z górki. Niestety… Uczymy się jednak przez całe życie, a mimo to wciąż popełniamy błędy. O Półmaratonie w Krakowie możesz przeczytać: link.


Dobrze, ale co z tymi plusami, których jeżeli chodzi o bieganie jest cała masa. Oczywiście bez korzyści się nie da, bo w końcu trudno jest za cokolwiek wziąć, jeżeli nie widzi się atutów jakie to coś daje. Zbierasz się do biegania i jest Ci strasznie ciężko zrobić ten pierwszy krok? Może przekona Cię to?
  • Zdrowie – każda forma ruchu wykonywana umiarkowanie intensywnie, to korzyść dla zdrowia. Takie sporty jak bieganie, ale i rower, pływanie, wzmacniają układ krwionośny, poprawiają kondycję i sprawność,
  • Wyrównanie cukrzycy – bieganie pomaga osiągać wyrównanie metaboliczne cukrzycy, uwrażliwia komórki na insulinę, pomaga zwalczać insulinooporność, łagodzi efekt brzasku, zmniejsza ryzyko rozwoju późnych powikłań cukrzycowych,
  • Przeciwdziała otyłości i cukrzycy typu 2 – masz nadwagę zacznij się ruszać, zmniejszysz dzięki temu również swój apetyt, a w dalszej perspektywie oddalisz się od cukrzycy typu 2,
  • Zmiana nawyków żywieniowych na zdrowsze -  czasem zrozumiesz, że dostarczając sobie dobre paliwo czerpiesz energię i siłę do biegania. Śmieciowe i byle jakie jedzenie nie da Ci ani siły, ani regeneracji, która jest niezbędna,
  • Rzucisz używki – zadyszka nie jest niczym przyjemnym, ani też mile widzianym na trasie biegowej. Jeżeli poczujesz bakcyla, szybko postawisz na to, co jest dla Ciebie ważniejsze,
  • Masz czas dla siebie i swoich myśli – czego bardzo wielu z nas w ciągu dnia w końcu brakuje. Na trasie, podczas treningu masz czas tylko dla siebie i swoich myśli. Możesz odstresować głowę, uspokoić  się  i wyciszyć, czy pomyśleć o sprawach dla Ciebie ważnych i przyjemnych,
  • Motywacja – zaczyna się niewinnie, sama pamiętam jak mówiłam – zawody nie dla mnie, ja biegam tak sobie. Nie minął rok i zapisałam się na pierwszy start na 5 km, później 10 i w końcu pierwszy półmaraton. Spodobało mi się, a więc bieganie to ciągła motywacja na wyżej, na więcej, co też przekłada się na życie zawodowe i osobiste, gdzie motywujesz również bliskich, znajomych,
  • Zmniejszysz poziom stresu – nie ma nic lepszego na stresujący dzień, jak właśnie ruszyć i go wybiegać,
  • Polepszysz koncentrację i myślenie – pobudzając układ krwionośny, nerwowy stajesz się bardziej efektywny i trzeźwy. Nasz mózg im lepiej ukrwiony, tym  lepiej pracuje, a poza tym opóźnisz efekt starzenia się i zanikania szarych komórek,
  • Obudzisz w sobie pasję – od założenia butów i wyjścia na pierwszy trening się zaczyna, później śledzisz innych biegaczy, wchodzisz na strony poświęcone bieganiu, spotykasz innych zapalonych miłośników biegania i to wszystko powoduje, że bieganie staje się czymś bardzo ważnym, niż tylko zrobieniem treningu.
Zanim jednak zrobisz pierwszy kilometr, najpierw przygotuj swój organizm do pracy. Na wszystko potrzebny jest czas, a na to, aby biegać zdecydowanie też. Zachowanie cierpliwości, spokoju i rozsądku uchroni Cię przed bardzo nieprzyjemnymi kontuzjami, jakie może  nieść za sobą bieganie. Lepiej pięć razy więcej pomaszerować, niż za szybko się rozpędzić. Intensywność zwiększaj stopniowo i ciesz się czynionymi postępami, w bezpieczeństwie i zdrowiu. Powodzenia :)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz