Cukrzyca - za co ją lubię, a za co nie.

Witajcie,
W codziennym funkcjonowaniu z cukrzycą denerwują mnie różne rzeczy i sytuacje. Oprócz tego, że cukrzyca potrafi zepsuć mój dzień, potrafi też go wzbogacić. Patrząc na moją słodką przypadłość tylko przez pryzmat tego co w niej jest złe i niedobre, tylko popadałam w coraz większą frustrację. Nie bez powodu w końcu nazwałam swojego bloga „Cukrzyca znaczy zdrowiej”. Każdego kolejnego dnia kiedy budzimy się i od nowa rozpoczynamy swój dzień, decydujemy jak będzie on wyglądał, czy nasza cukrzyca będzie zadbana, czy też być może znowu podejdziemy do niej byle jak. W dzisiejszym artykule postanowiłam podzielić się z Wami pięcioma rzeczami, z którymi w zwykłej codzienności z cukrzycą mam problem i w których cukrzyca mi wręcz pomaga. W końcu wszystko ma swoje dwie strony medalu…

Istnieje bardzo fajne powiedzonko: „Jak chcesz szukać sposobu, jeżeli nie masz powodu”. Mnie ono osobiście bardzo często motywuje do treningów i innych aktywności życiowych. W końcu ile razy w przeciągu chociażby tylko tygodnia mi się nie chce i to tak bardzo, że mam ochotę naprawdę odpuścić i zwyczajnie się poddać. Wiem jednak, że jeżeli się poddam, tak naprawdę niczego nie zyskam. Wręcz przeciwnie, z moją naturą dodatkowo sobie dowalę. Staram się zawsze szukać sposobu, a nie powodu. Łatwo jest w szary grudniowy dzień odpuścić trening, zwłaszcza kiedy wychodzimy z domu, a później z pracy i jest ciemno, ale czy naprawdę nie stać nas na to, aby zrobić jeszcze coś więcej i tym samym uczynić tę szarość bardziej kolorową?

Cukrzyca na pewno nie ułatwia, ale też mnie osobiście mobilizuje do działania i podejmowania większej aktywności. Na pewno cukrzyca jest sporym obciążeniem dla organizmu, ale też nie oznacza to, że my z cukrzycą nie mamy szans, aby żyć i to tak jakby tej cukrzycy nie było. Cukrzyca jak już wspominałam ma w sobie wiele rzeczy, które mnie irytują i czasami czynią codzienność trudną, ale też to właśnie dzięki cukrzycy mogę często więcej…


Oto 5 rzeczy, które powodują, że z cukrzycą moje życie jest inne…
Inne, nie oznacza złe, czy gorsze.

  1. Cukrzyca jako dobry motywator – sport to zdrowie, zwłaszcza jeżeli chodzi o cukrzycę. Nasza cukrzyca kocha ruch, a ten pomaga nie tylko czuć się lepiej, wpływać na prawidłowe wartości glikemii, ale przede wszystkim powinniśmy zawsze pamiętać, że regularnie podejmowana przez cukrzyka aktywność minimalizuje ryzyko późnych powikłań cukrzycowych, których w cukrzycy boimy się najbardziej. Utrata wzroku, niewydolność nerek, stopa cukrzycowa, to niektóre z całej listy powikłań, jakie są konsekwencją niewyrównanej metabolicznie cukrzycy. Nie chce Ci się? Pomyśl wtedy o tym! Wystarczy codziennie 45 minut, aby dołożyć cegiełkę zwaną inwestycją we własne zdrowie.
  2. Cukrzyca jako dobry nauczyciel – mnie cukrzyca nauczyła przede wszystkim systematyczności i konsekwencji. Może nie zawsze wychodzi mi to wzorowo, ale nie ma co się oszukiwać, są rzeczy, które tego wymagają. Jeżeli zbadamy cukier, czy podamy insulinę raz na jakiś czas, to raczej będzie z nami słabo. Stosowanie się do zasad samokontroli, jakiej wymaga od nas nie tylko lekarz, ale przede wszystkim cukrzyca, przekłada się też na inne dziedziny naszego życia.  Nie zawsze chce mi się zmieniać wkłucie w pompie, czy zbiorniczek, nie zawsze mam ochotę na pomiar cukru, ale wiem, że trzeba.
  3. Cukrzyca jako strażnik zdrowia – fakt, że żyję z cukrzycą nie powoduję, że czuję się mniej zdrowa. Może w pewnym stopniu jestem, bo w końcu sama cukrzyca powoduje, że mój wiek metaboliczny jest dużo starszy, ale na szczęście tylko w teorii, bo w praktyce tylko od samego człowieka bez względu, czy ma cukrzycę, czy też nie, o naszym wieku decyduje to, jak o siebie dbamy i jaki styl życia preferujemy. Nikt z nas nie jest idealny, ale warto do ideału zdrowia zmierzać, bo to daje dużo większe szanse na zachowanie dobrej formy naszego organizmu i cieszenie  się życiem,
  4. Cukrzyca i hipoglikemie – nie lubię ich i to jest jeden ze stanów, które powodują, że czuję się z cukrzycą słabsza, w porównaniu z kimś kto cukrzycy nie ma. Tych sytuacji życiowych jest sporo, gdy mierzę się z tym uczuciem. Te, które denerwują mnie najbardziej, to gdy np. spada mi cukier podczas zawodów sportowych, podczas treningu, w pracy itd. Oprócz tych naprawdę skrajnych epizodów hipoglikemii z utratą świadomości, nie lubię tych, w których wiem, że powinnam przyjąć coś słodkiego, a mimo to wydłużam ten czas i doprowadzam do momentu, gdy później np. mam lekkie urwanie filmu bez utraty przytomności,
  5. Cukrzyca i hiperglikemia – w sumie to zarówno hipo jak i hiper są stanami w cukrzycy bardzo niepożądanymi. Jeżeli miałabym ocenić, który stan jest dla mnie gorszy, to przeważnie  hiperglikemia. Z hipo udaje się wychodzić stosunkowo szybko, wystarczy spożyć słodki napój i wracam do formy i dalej realizuję plan dnia. Hiperglikemia spowodowana np. niedrożnością wężyka, która spotyka mnie w nocy i trwa kilka godzin, potrafi zepsuć mi cały dzień. Najpierw od rana z nią walczę, a później to osłabienie rzutuje na  cały dzień.


Na szczęście tych negatywów jakie wiążą się z cukrzycą jest niewiele i da się nad nimi panować. Na szczęście też tych pozytywów na tu i teraz z cukrzycą mam więcej, bo w końcu bardziej mnie motywuję do działania niż determinuję moje nastawienie do życia i wszystkiego co z nim związane. Cukrzyca nie boli, ale to jak do niej podejdziemy właśnie dzisiaj i każdego kolejnego dnia, przyczynia się do tego jak będzie nam ona odpłacać w późniejszych latach. Każdy z nas każdego dnia staje przed wyborem. Zarówno te dobre i złe nawyki wyrabiamy w sobie z czasem. Można cukrzycy nie lubić, walczyć z nią i z nadejściem nowego dnia obiecywać sobie zmianę na lepsze.  Ona się uda jeżeli będziemy tego chcieli naprawdę. Podobno jeżeli wytrwamy w czymś 21 dni, to później wejdzie nam to w nawyk. Może spróbować właśnie od dzisiaj zmieniać życie z cukrzycą na lepsze? Trzymam moje kciuki, abyście i Wy polubili swoją cukrzycę :)

Komentarze

  1. Mega motywujący artykuł, aż się uśmiecham do mojej cukrzycy dzisiaj�� a będzie tylko lepiej��

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty